10.3.2008

muutaman korjaustyön selostukset

Keulan seinäpanelien vaihto.

Vanhat valkosella tekonahan tyyppisellä materiaalilla päällystetyt vanerit oli umpilahot. Ne poistettiin ja siirrettiin perunamaalle, sillä kasvustoa oli jo aika lailla. Syynä tähän pidettiin kahta asiaa. Ensiksikin, vene on 25v. vanha. Toiseksi, levyt oli ruuvattu kiinni runkoon, eli niiden takana ei ollu mitään tuuletusmahdollisuutta. Uusien levyjen kanssa toimittiin seuraavasti.

Ainut puutavarakauppias, jolla on yli 270cm pitkää levyä löyty Lahdesta. Koska kävin siellä muutenkin hakemassa lattialevyjä, niin nappasin ohuen vesivanerin mukaan. Keulan levyt nimittäin on maksimipituudeltaan 280cm ja korkeus muistin mukaan pistettiin levyn ja pintamateriaalin vuoksi 63cm:iin.

Seinäverhoilumateriaalit hommattiin verhoomosta Vallilasta.
http://www.mauronet.fi/seina_ja%20_runkomateriaalit.html

Törmättiin puljuun vene-messuilla. Ohjeiden mukaan tavaran voi liimata joko suoraan veneen runkoon tai kuten me tehtiin vaneriin. Liimana käytettiin vesiohenteista kontaktiliimaa, jälki näytti hyvältä, katotaan miten kestää.

Verhoiltuun vaneriin porattiin reijät ja levyn ja rungon väliin sahattiin 5mm pitkät kupariputkenpätkät pitämään levy irti rungosta. Ruuveilla kiinni runkoon ja päälle Teollisuuskadun Pasilan päässä olevasta Kiiniketalo Oy:stä hatut ruuveille.


Lattialevyt

Levyjen sahaamisesta ja lakkaamisesta ei ole paljoa kerrottu. Upeet ne on, joten tässä lyhykäisyydessään selostus.
Levyt Lahdesta http://www.skandinaviskatraimport.fi/

Lakkana käytettiin Tikkurilan

Unica Super uretaanialkydilakka, kiiltävä
Kerrokset 1.-6. Aluksi 20-30% ohennettuna, lopuksi n10% ohennettuna.

Unica Super uretaanialkydilakka, puolikiiltävä
Kerroksen 7.-8. n.10% ohennettuna.

Lakkausten välissä tipat pois, ja karhennus santiksella.




Ikkunoiden ympärillä oleva gelcoat-täyttö.

Tästä kirjottelinkin jotain jo aikasemmin. Tavarat ostettiin Tanskasta ja Turkulaisesta http://www.terpol.fi/
Turun pulju oli erittäin asiallinen ja toimitti kamat linja-autorahtina 1-2 päivässä Helsinkiin. Vaikka ekasta kuormasta puuttu pikkasen kamaa, saatiin tavara oikeaan aikaan käyttöön.
Hionta tehtiin papereilla 120, 180, 240, 320 ja 400 koneellisesti ja käsin 600, 800, 1000 ja 1200. Vielä hiontatahna ja vahaus puuttuu.


Tollasta.